PPC wil zeggen dat u alleen voor de advertentie hoeft te betalen als er iemand op geklikt heeft. Dat maakt PPC een vrij effectieve manier van reclame maken onder de voorwaarde dat u de trefwoorden goed gekozen heeft waarvan u wilt dat er op geklikt gaat worden. Kiest u die trefwoorden te eng dan zal niemand er op klikken. Kiest u ze te breed dan krijgt u enorm veel kliks die verder nauwelijks tot niets opleveren omdat u niet echt uw doelgroep bereikt maar een veel bredere groep. Dat schiet dus ook verder niet op.
Voordat u aan een PPC campagne gaat beginnen dient u eerst goed onderzoek te doen naar de trefwoorden / zoekwoorden waar u zich op wilt gaan richten. Hiervoor zijn op internet vele hulpmiddelen te vinden waarbij Google een bruikbare dienst levert maar ook Wordtracker is een bekende, zeker voor internetmarketeers die er serieus werk van gaan maken. Maar even zoeken op Google levert nog veel meer mogelijkheden. Het loont om even rond te kijken.
Ook wordt vaak aangeraden gebruik te maken van zogenaamd a/b testen, waarbij twee groepen geïnteresseerden verschillende uitvoeringen van een advertentie krijgen. Daarna wordt er een analyse gemaakt om te zien welke advertentie het beste heeft voldaan. Op basis van de beste kan dan weer een ander aspect bekeken worden en zo wordt de kwaliteit van uw advertentie en / of uw zoek- en trefwoorden steeds beter van kwaliteit. Wat het aantal klikken en de conversie verbetert en daarmee het uiteindelijke resultaat.
Hebt u eenmaal uitgevonden welke trefwoorden en zoekwoorden voor u het beste resultaat opleveren dan is PPC een prima manier om zeer gericht te adverteren wat het weer heel effectief maakt. Adsense heeft vele mogelijkheden en -laten we eerlijk zijn- voor een beginner is het niet altijd allemaal even doorzichtig. Wel is men zeer bereidwillig om u telefonisch te helpen dus maak daar eventueel gebruik van. Men zit er voor.