Nieuwsbrieven zijn een prima manier om uw relaties op de hoogte te houden. Maar het is een medium met een eigen gebruiksaanwijzing. Een nieuwsbrief moet allereerst bij de ontvanger aankomen en dat is op zich vaak al lastiger dan u denkt. Zodra u enkele tientallen emails met bijlage per dag gaat versturen gaat er een lampje branden bij uw emailprovider. Bij Yahoo is dit bijvoorbeeld al rond de 30 waarna onverbiddelijk uw account voor enkele dagen wordt geblokkeerd. Gebruik van een speciale verzendservice als Mailchimp, Aweber en dergelijke is dan al snel noodzakelijk. Op zich niet zo'n probleem maar de kosten gaan wel oplopen.
De volgende hobbel is het spamfilter van de ontvanger. De spamfilters kijken niet alleen naar de inhoud maar ook of de verzender eerder met spamproblemen te kampen heeft gehad. Als dat zo is dan is de kans dat u er door heen komt direct al een stuk kleiner geworden.
De volgende horde is dat de ontvanger de mail moet openen. Aangezien het niet zo vreemd is om 200 emails per dag te ontvangen is het noodzakelijk om hier uit te springen. Op een positieve manier, zodat men ook nog uw nieuwsbrief gaat openen.
Is uw nieuwsbrief eenmaal geopend, dan is het volgende punt dat de opbouw uitnodigt tot verder lezen. Met name de artikelkoppen zijn daarbij van het grootste belang omdat juist die koppen zorgen voor de attentiewaarde. Zijn de koppen te saai dan mag u verwachten dat de lezer zonder een seconde te lezen doorbeladert.
Verwacht u een bepaalde actie van uw lezers, geef dat dan zo duidelijk mogelijk aan. De kans dat het gebeurt als u het niet zwaar benadrukt is zeer klein. Dat een nieuwsbrief ideaal is voor het verspreiden van eflappen mag duidelijk zijn. U kunt met een goede omschrijving en wat aanmoediging er al snel voor zorgen dat uw eflappen sneller geaccepteerd worden.
Veel spam is bedoeld om zaken te verkopen. Dubieuze zaken in het algemeen die men via reguliere kanalen niet verkocht kan krijgen. De software van het spamfilter gaat dus al snel op zoek naar woorden als "kopen", "verkopen", "gratis", "aanbieding" en dergelijke. Het is dus de kunst bij het schrijven van de teksten dit soort woorden te vermijden maar dat is natuurlijk niet altijd even eenvoudig.
Bij een persoonlijke brief hoort een persoonlijke aanhef. Niet met deur in huis vallen maar netjes Plaats en datum invullen en beginnen met "Beste Piet," of iets in die geest.
De eigenlijke nieuwsbrief zet u op een website en uw email bevat niet meer dan een link. Maak de tekst bij die link wel aantrekkelijk want anders is de kans niet groot dat deze daadwerkelijke geopend wordt.
Elders op dit weblog vinden we een serie artikelen die gewijd is emailmarketingen en het werken met nieuwsbrieven en die vindt u door hier te klikken
Een nieuwsbrief kan een zeer handig instrument zijn voor een internet marketeer. Maar om die daadwerkelijk bezorgd te krijgen bij de door ons gewenste ontvanger is nog een heel ander verhaal.