Blog



Viral Marketing

We spreken van Viral Marketing bij een bericht dat lezers op eigen inititiatief door gaan zenden.

Vaak zijn het filmpjes en ook niet zelden een vreemd niet controleerbaar verhaal dat voor de nodige maatschappelijke verontwaardiging zorgt. Vaak betreft het hier mishandelde kinderen en huisdieren.

Ook zaken als mobieltjes die afgeluisterd worden nadat er een bepaald telefoonnummer gekozen is en dat soort verhalen doen het goed. Alles wat een vage vorm van angst aanjaagt, meestal ondoorzichtig en technisch van aard is en iets heeft van "ja, maar kan dat niet dan?" werkt prima voor deze virals.

De meeste van deze verhalen deden ook al de ronde in de beginjaren van het internet en werden toen via email of één of andere chatmogelijkheid verzonden. Sommige foto's en verhalen zijn echt letterlijk hetzelfde. Deze zogenaamde broodje aap verhalen (ook wel urban legends of hoax) zijn niet uit te roeien, ook niet door ze met rationele argumenten tegen te spreken.

Deze verhalen zijn dus in het algemeen niet waar dus doorzenden heeft weinig of helemaal geen nut. Maar een verhaal / bericht / boodschap die mensen spontaan doorzenden is natuurlijk de droom van elke marketeer die op zoek is naar een groot bereik. Dus iedereen die iets doet met marketing is op zoek naar een mogelijkheid voor viral marketing.

Vaak wordt bewust geprobeerd om een filmje viraal te maken maar dit lukt slechts zelden. Dit heeft vooral te maken heeft met het feit dat eigenlijk niemand weet wat nu de succesformule is om een filmpje viraal te maken.

Een japans filmpje van een soort vliegende kat (Nyan Cat) die een regenboog achter zich aantrekt is één van de bekendste internetvideo's ooit geworden, hoewel het echt niets voorstelt. Er zijn meerdere uitvoeringen van zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=wZZ7oFKsKzY

Kortom, het streven naar een virale marketing is begrijpelijk maar eigenlijk een vrij hopeloze onderneming.

Verdere stappen na viral marketing

Meer over online promotie
Meer internetterminologie
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing


Sleutelwoorden

virale(11) viral(12) youtube(15) filmpje(15) filmpjes(16) maatschappelijke(17) lukt(18) nut(19) gekozen(19) bewust(21) onderneming(21) marketeer(23) vage(23) zelden(25) bereik(26) technisch(28) vreemd(28) kinderen(31) verhalen(33) boodschap(47) slechts(48) feit(89) foto(94) lezers(128) niemand(136) marketing:611;internet:485;vooral:251;internetterminologie:243;email:210;zogenaamde:203;meeste:162;weinig:142;zoek:141;mogelijkheid:137;niemand:136;lezers:128;foto:94;feit:89;slechts:48;boodschap:47;verhalen:33;kinderen:31;vreemd:28;technisch:28;bereik:26;zelden:25;vage:23;marketeer:23;onderneming:21;bewust:21;gekozen:19;nut:19;lukt:18;maatschappelijke:17;filmpjes:16;filmpje:15;youtube:15;viral:12;virale:11
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij