Adverteren in een regionale krant kan al beginnen met een kleine advertentie en het kan uitgroeien tot een complete pagina met een groot aantal eflappen van locale ondernemers. In veel gevallen is het mogelijk om samen te werken met andere regionale dagbladen uit de omgeving. Zie op de foto hieronder bijvoorbeeld het Leidsch Dagblad en het Haarlems Dagblad. Op een paar artikelen na zijn de voorpagina's identiek. Maar wel richten ze zich met speciale katerns op verschillende regio's en daarmee waarschijnlijk ook op die van u.
Bij regionale kranten kennen we vaak verschillende advertentieformaten. Daarnaast wordt er nog wel eens onderscheid gemaakt in advertenties voor particulieren en voor ondernemers, waarbij de bedrijven een gunstiger mogelijkheid krijgen. Want tarieven voor grotere advertenties gaan meestal per mm van een kolom, waarbij u ook meerdere kolommen naast elkaar kunt gebruiken. De kosten nemen dan natuurlijk toe met elke kolom die u toevoegt. Deze manier van berekenen maakt een grote flexibiliteit mogelijk en geeft u de kans om uw budget zo goed mogelijk uit te geven. Dat kan iedereen tenslotte maar één keer doen. Vaak zijn er staffelkortingen, dus hoe meer u besteed, hoe gunstiger dat per advertentie (of eflap) voor u uitpakt.
Gezien de hoogte van de kosten zal het vaak interessant zijn om meerdere eflappen in één advertentie op te nemen. Dat spreidt de kosten en uw advertentie kan groter en daarmee meer opvallend zijn. Als u handig bent met een tekenprogramma op de computer (of iemand in de buurt hebt die dat is) kunt u zelf speciale advertenties maken. Zolang de QR-code scanbaar is en het internetadres bruikbaar is, zullen deze eflappen uitstekend voldoen.
De meeste regionale kranten hebben niet zo'n heel best bestaan tegenwoordig. Fusies en overnames zijn aan de orde van de dag. De concurrentie van internet en de social media is groot, heel groot. De snelheid die internet kan bieden is door een regionale krant immers nooit te evenaren. Daarom zijn veel kranten best bereid een deal met u te sluiten. Neem dus eens contact op met een advertentieafdeling en kijk wat men u te bieden heeft.
Vaak zijn er mogelijkheden om advertenties door te zetten naar de websites van de betreffende kranten. Soms tegen een extra tarief, soms is het bij de prijs inbegrepen. Dit kan nog voor wat extra aandacht zorgen.