Tijdschriften leven in het algemeen een stuk langer dan kranten of reclamefolders die na één keer doorkijken meestal wel in de papiercontainer belanden. Tijdschriften plegen in het algemeen wel wat langer te leven. Niet alleen zijn ze meestal te dik om ze in één keer uit te lezen, veel tijdschriften bevatten wat dieper gravende artikelen die het waar zijn om de tijdschriften ten minste enige tijd te bewaren.
Daarnaast zijn tijdschriften meestal meer op een bepaalde doelgroep gericht, wat de effectiviteit van een advertentie of in ons geval van een eflap nog weer verder kan verhogen. Kortom, het adverteren in tijdschriften is meestal te verkiezen boven kranten.
Maar het adverteren in tijdschriften heeft natuurlijk ook nadelen. Zo zal een eflap in een tijdschrift de nodige voorbereiding vergen. Het adverteren in tijdschriften is dan ook vooral bedoeld voor eflappen die een behoorlijk lange levensduur hebben. Voor een snelle aanbieding met een eflap met een levensduur van tien dagen of zo zal het meestal te kort zijn om deze nog in een tijdschrift te krijgen. Als de eflap al verlopen is op het moment dat de consument deze in een tijdschrift onder ogen krijgt dan heeft dat natuurlijk ook niet veel nut.
Uiteraard kan een blik op de voorraad tijdschriften van uw boekwinkel al een goede eerste indruk geven, maar het is vaak lastig om alles wat u interessant lijkt ter plaatse te gaan staan bekijken. Laat staan dat we er aantekeningen van kunnen gaan maken. Dat moet beter kunnen.
Wilt u rustig en op uw gemak een idee krijgen welke tijdschriften voor u geschikt zijn, loop dan eens bij de dichtstbijzijde openbare bibliotheek naar binnen en ga een aantal tijdschriften op uw gemak doorbladeren. Het koffiezetapparaat staat er meestal naast.
Noteer de titels die u aanspreken en die al adverteren met soortgelijke producten als waar u een eflap van onder de mensen wilt brengen. Een uurtje lezen is dan al snel goed besteed. Noteer de titel en de uitgeverij, meestal wel onder het kopje "colofon" te vinden.
Gebruik de gegevens die u via de bibiliotheek verkregen hebt om een eigen bestandje met mediagegevens op te bouwen. Met een simpele spreadsheet is vaak al heel veel te bereiken. Een dergelijk bestand kan op den duur zeer waardevol worden, zeker als u er ook terugkoppeling in opneemt, zoals het aantal reacties op een eflap in een bepaald blad.